Jut en Jul op reis.

De avond valt op de "verkeerde" kant van het eiland.
Tenerife, even heen en weer, midweekje naar aangenamere temperaturen.
Eiland ontstaan uit een vulkaan, eiland van de eeuwige lente. Tenminste, aan de Noordkust, aan de Zuidkust is het warmer, maar ook dor en kaal. Even onthaasten, een mens heeft het nodig. 
Fly/drive arrangement, appartement, met ontbijt en huurauto, zo van het vliegtuig de auto in....
Papieren natuurlijk maar half gelezen, wel een lange vliegtijd, zal wel iets met tijdsverschil zijn toch?
Zondagochtend vroeg. Op naar Schiphol, parkeren is al gereserveerd. Mooi op tijd. Een andere wereld zo'n luchthaven. Wereld die nooit stilstaat en door alle tijdszones raast. Zeker 6 jaar terug dat ik voor het laatst gevlogen had.
Voel me niet op m'n gemak, controle houden is wat in mijn karakter zit, de regels van de luchthaven regeren.
"Relax", zegt Vera, "komt allemaal goed". Ik vraag me wel af waarom we nog geen label aan onze bagage hebben, we hebben zelfs geen incheck balie voor koffers gezien. We verwachten een paspoortcheck, maar door het zelfstandig inchecken kunnen we zo door lopen, we lopen recht de check voor handbagage in.
Daar gaan onze spullen, douchegel, scheerschuim, deo en ander noodzakelijk spul. Alles meer dan 100 ml. Alleen mijn ouderwetse Fresh Up blijft, handig klein flesje. Ik begrijp er niets meer van, zoiets mag toch gewoon in je koffer mee?
Uiteindelijk koffie en wachten tot we kunnen boarden. In het vliegtuig wordt ons uiteindelijk duidelijk waar het misging, toen bleek dat hele bagage vakken vol gingen met bagage zonder labels. 
"Moet je voor betalen tegenwoordig", zegt een mede passagier. Vera kijkt naar mij, 20 kg extra bagage bijbetaald? Voor niets dan, ook nog eens voor zeker 20 euro kwijt aan spullen voor de dagelijkse verzorging.
Onderweg horen we geruchten over een tussenstop op één van de andere Canarische Eilanden. Oh, vandaar die lange reistijd.......
En die huurauto, paar kilometer verderop op te halen, eerst met een shuttlebus naar de parkeerplaats van de verhuurder....
Snel geboekt, zo geregeld, we zijn niet zo moeilijk.
TUI vaart er wel bij, bij Jut en Jul op reis.

Reacties