De Slager

Weekje Terschelling, uitwaaien in januari.
We hebben de veerboot van drie uur, aankomst tegen donker op West.
Snel naar de Spar, de eerst nodige boodschappen halen. Daarna de taxi naar het huisje, de rest komt morgen wel.
Tegenvaller. De Spar wordt verbouwd, wat nu?
Terug de winkelstraat in, eerst naar de bakker. "Doe jij de slager, dan kijk ik verder op."
Ik stribbel wat tegen, maar ga toch bij de slager binnen. Ik wacht op mijn beurt en vertel wat ik nodig heb.
Achter mij komt een man van middelbare leeftijd binnen, samen met een wat jongere man. Zijn zoon schat ik zo in.
De slager vraagt wat hij voor de man kan doen. "Ik had graag een Rib-Eye van zo'n 300 gram." De slager buigt voorover in de vitrine. Op dat moment komt de volgende vraag. "Het is toch wel van het eiland?" De blik in de ogen van de slager zegt dat de man eens om zich heen moet kijken. Je bent op het eiland en het vlees ligt hier...
De slager antwoord met: "Ja meneer, van het eiland. De Rib-Eye is alleen wat lichter.
De volgende vraag wordt door de klant gesteld. "Ossenhaas, doe dat dan maar. Ook van rund van het eiland neem ik aan?" : Ja meneer, ook van het eiland." "Drie maanden gerijpt hoop ik? Anders hoef ik hem niet!"
De blik van de slager verraad ondertussen wat irritatie over het arrogant aandoende gedrag van de klant. 
Het door mij gevraagde vleeswaren is gesneden. "Anders nog?"vraagt de slagersbediende. "Ja", antwoord ik. "Graag nog een stukje grillworst." De bediende loopt naar de vitrine. "Doe maar van de kip", zeg ik er nog achteraan. Er klinkt iets van cynisme in mijn stem.
"Van het eiland?" Ik kijk vanuit mijn ooghoeken naar de bediende en zie zijn knipoog op het moment dat hij de vraag stelt.
De slager rekent de ossenhaas ondertussen grinnikend af.




Reacties