Verwarring


De afgelopen tijd ontmoette ik mensen die zichzelf vegetariër noemen. Als ik denk aan iemand die zegt vegetarisch te zijn, ga ik er vanuit dat er wordt bedoeld geen producten te eten waar iets van dierlijke oorsprong in zit. 
De mensen waar ik tegenop liep waren echter mensen die zeiden vegetarisch te zijn, terwijl ze wel zuivel producten en eieren aten.
Let wel, ik heb niets tegen mensen die vegetarisch door het leven willen gaan, maar dan wel graag met de juiste kennis van zaken en de juiste overwegingen.
In mijn ogen waren de genoemde mensen geen vegetariërs, wat me al op een paar blikken kwam te staan die niets aan duidelijk te wensen overlieten. Weer zo'n eentje las ik in de ogen. Opvallend was dat deze mensen direct de aanval kozen, of was het verdediging. Vegetarisch kon je zijn op allerlei niveaus beweerden ze. Na weer verder doorvragen bleek dat deze mensen bedoelden dat ze geen vlees aten, vegetarisch als in zorgen omtrent dierenwelzijn. Dezelfde reden waarom ze afwijzend staan tegen de bio-industrie.
Hoewel ik daar zelf een andere mening over toegedaan ben, snap ik deze beweegreden wel. Het is niet zo mooi wat we met zijn allen doen, maar moeten ons ook realiseren dat het niet uit luxe is ontstaan.
Beste manier om dit uit te leggen zag ik laatst op tv. Het betrof een kippen(of kuiken) houder die scharrel kuikens houdt op de manier zoals we dat ons in het verstedelijkte Nederland voorstellen. Van zijn bedrijf gingen dieren  weg als ze 12 weken oud waren, liefst hield hij ze nog langer in zijn stallen, maar dat was afhankelijk van de vraag die er op dat moment was naar zijn scharrels. De man maakte een opvallende opmerking, hij bleek heel wat realistischer dan de meeste mensen die zijn producten afnemen. Hij zei: "Als je eens lekker wilt eten, dan moet je vlees eten van een dier van mij, maar realiseer je goed dat je op deze manier de wereld niet gaat voeden." Reden: te duur en te arbeidsintensief om op grote schaal te doen.
Met één van de mensen die ik hierboven al noemde had ik een wat langer gesprek. Hij vertelde geen vlees te eten, dierenwelzijn stond hoog in zijn vaandel, wilde niet onnodig leed van dieren op zijn geweten hebben. "Eet je wel kaas, drink je melk?", vroeg ik hem. Hij beantwoordde bevestigend. Ja, dat deed hij, dat kwam toch van de melkkoeien? Hij kocht producten die biologisch waren geproduceerd, van echte weidemelk.
Toen ik hem vroeg of hij wel wist dat een koe eerst moet kalveren voor deze melk gaat geven, dat dat steeds opnieuw moest omdat na een bepaalde periode de aanmaak van melk gewoon stopt, omdat de natuur zelf bepaald hoeveel zoogtijd, lees melktijd, een jong dier nodig heeft om zelfstandig te worden, was het antwoord ontkennend. Nee, dat had hij zich niet gerealiseerd. Toen ik hem daarna vroeg hoeveel van die kalveren er werkelijk nodig zijn in de melkproductie om voldoende melk te produceren, was het antwoord duidelijk. Hij had geen idee. De volgende vraag was eigenlijk overbodig, het kwartje leek al gevallen. Veel van de kalveren die worden geboren worden afgemest, omdat ze niet nodig zijn voor de melkproductie, stierkalfjes zijn uiteraard overbodig.
Ik heb nog geïnformeerd of ik ook nog moest uitleggen wat er gebeurde met de leghennen, als deze waren uitgelegd, lees niet meer genoeg meergranen vrije uitloop scharrel eieren produceren die hij zo graag eet. Dat was niet nodig werd me duidelijk. 
Ik heb nog één vraag gesteld: "Wat ga je doen, wordt je vegetariër?" Ik kreeg slechts een wazige blik.

Reacties