Groeipijntjes

Het was de afgelopen tijd weer veelvuldig in het nieuws. Schiphol wil uitbreiden, maar kan niet. Er zijn afspraken gemaakt over het aantal vluchten en de beschikbare ruimte en daarmee uit. Tenminste, zo lijkt het.
Lelystad is al in beeld, als ik het goed heb wordt daar zelfs al gewerkt aan uitbreiding. Commotie over de aanvliegroutes, alles wat we als burger hebben verworven is tenslotte een groot goed. De regionale vliegvelden in Nederland breiden ook al wat uit, al lijkt de groei in geen verhouding te staan tot wat er in de Randstad gebeurd. Hoewel, als we op vakantie gaan vinden we het niet zo erg dat we over het huis van iemand anders vliegen, die zaten toch al in de herrie.
Schiphol brengt zo af en toe een bericht naar buiten. Chartervluchten naar Lelystad, vrachtvervoerders weg van Schiphol, vanwege tekort opbrengst en teveel ruimte. Als je er op door filosofeert zie je dat alles wordt ingericht op transit. Internationale vluchten vanaf Schiphol laten vertrekken, de kortere, continentale vluchten daarop aan laten sluiten. Schiphol belangrijk maken als knooppunt in de lucht.
Ik vraag me af wat we eigenlijk onder tekort capaciteit verstaan. Recentelijk werden we even door de luchthaven van het Griekse Corfu gehaald. Niet bepaald te vergelijken met Schiphol, maar toch. Sterk verouderd, bij lange na niet de ruimte die er in de Haarlemmermeer is. Toch jassen ze er een behoorlijke hoeveelheid toeristen doorheen, vooral de vrijdag en zaterdag zijn daar echt druk. Sluit maar aan in de rij, je wordt gewoon "doorgevoerd" naar het volgende loket. Voor je het weet heb je je boarding pass, ben je je koffer kwijt en ben je door de controle voor je handbagage. Daar sta  je dan, in de vertrekhal, als sardientjes in een blik inderdaad. 5 Gates, sluit maar aan bij de juiste. Een bus brengt je naar je vliegtuig. Bagagehandling niet kinderachtig. Tempo, niet zeiken en door. Eigenlijk helemaal in strijd met de Griekse mentaliteit, maar het werkt!
Ook op Schiphol weet men wat effectief is, ook daar ga je zo door de mangel en sta je voor je het weet op het point of no return. Oh ja, vergeet niet te shoppen. In vergelijking met andere luchthavens is Schiphol een behoorlijke shoppingmall geworden.
Toch viel me wat op toen we landden vanaf Corfu. Grondpersoneel, belast met de afhandeling van onze vlucht zag er niet bepaald effectief uit. Overleg, of zal ik polderen zeggen, bagage werd uitgeladen in een tempo wat te denken gaf. Natuurlijk, ik sta zelf niet de hele dag koffers te stapelen. Maar de lichaamstaal van de man zei mij genoeg.
Na het uitstappen naar de hal met bagagebanden, keurig aangegeven, band 2, daar moest je zijn. Dat het even duurt snap ik, inladen duurde zo'n 20 minuten, had ik vanuit mijn ooghoeken gezien op Corfu. Na een half uur wachten een berichtje via de luidsprekers, de bagage wordt zo gelost.... Dat half uur was dus exclusief de 15 minuten die je nodig hebt om vanuit het vliegtuig in de bagagehal te komen. Dat zo bleek nog een half uur te zijn, overeenkomstig de lichaamstaal van de man die de koffers aan het lossen was.
Natuurlijk, het is idioot als je in de gaten hebt dat koffers laden 20 minuten duurt, maar ja, het is mijn dagelijks werk, performances te berekenen. Het valt op als er iets loopt of niet loopt.
Ook de problemen met inchecken op Schiphol dit voorjaar komen nog een keer in mijn geheugen voorbij.
Al met al Schiphol: als je graag wilt groeien, zorg dan dat je organisatie meegroeit, kwantiteit is alleen mogelijk als je kwaliteit levert!

Reacties